În ultimii 70 de ani în întreaga lume s-a produs o schimbare drastică a percepției cu privire la felul în care oamenii se raportează la practica meditației. Cunoscută din cele mai vechi timpuri ca o cale de eliberare spirituală specifică religiilor orientale, adusă în lumina Occidentului de curentul New Age, meditația este acum recunoscută ca un instrument susținut științific, recomandat de medici și terapeuți pentru îmbunătățirea nivelului de bunăstare fizică și psihică.

Când practica a început să devină populară în America și în tările occidentale, anii 1960 au reprezentat, fără îndoială, o perioadă de importanță esențială. Nu numai că a fost deceniul în care Maharishi Mahesh Yogi a ajutat la popularizarea meditației transcendentale (TM), dar a coincis și cu perioada în care cardiologul și cercetătorul de la Universitatea Harvard, Herbert Benson, a început să studieze științific beneficiile meditației

Deși povestea mai puțin cunoscută a lui Benson nu a atras atenția și nu a produs aceeași fascinație ca înțelepții hinduși și călugării budiști care au început să se îndrepte spre lumea Occidentală, este probabil evenimentul unic care a schimbat cel mai mult percepția occidentală asupra meditației.

Dupa ce a fost abordat de un grup de practicanți ai meditației transcedentale care au dorit să dovedească științific beneficiile meditației asupra sănătății, Benson s-a implicat într-o călătorie care a durat până la finalul vieții sale, plină de numeroase descoperiri medicale importante.  Chiar dacă a fost aproape concediat pentru că a propus studiul a ceva ce încă era considerată o practică boemă în lumea științifică, Benson a devenit unul dintre primii profesioniști din domeniul medical care a verificat beneficiile meditației.

Concret, prin faptul că a arătat cum meditația induce o reacție atât fizică cât și psihică de calm la practicanți, inventând termenul de “răspuns de relaxare”, Benson a reușit să pună pe harta științei primele studii serioase asupra meditației.

Munca lui Benson a a atras atenția și curiozitatea, inspirând o serie de alte figuri de pionierat, cum sunt Jon Kabat-Zinn și Richard Davidson, care au ajutat în continuare la înțelegerea științifică a beneficiilor asupra sănătății ale meditației. Cu siguranță, datorită muncii lor de pionierat avem astăzi peste 3000 de cercetări științifice bazate pe dovezi care indică beneficiile fizice, psihologice și cognitive ale meditației.

S-a dovedit că meditația  poate avea un impact masiv asupra unei varietăți de probleme de sănătate fizică și  psihică. Mai exact, cercetătorii au descoperit că practicile meditative reduc simptomele durerii fizice, încetinesc producția de hormoni de stres și ajută la gestionarea unei varietăți de boli.

Deși poate fi greu de presupus că practica poate opri în mod magic senzațiile de durere corporală, adevărul este că proprietățile sale vindecătoare vin sub forma ameliorării afecțiunilor mentale legate de disconfortul fizic. Pentru a exemplifica acest adevăr, Buddha însuși a folosit o analogie care descria starea omului lovit cu două săgeți aproape simultan. El a spus că, în timp ce prima săgeată reprezintă o adevărată durere fizică, cei mai mulți indivizi amplifică suferința, permițând să  pătrundă o a doua săgeată-  suferința mentală.

Și acum să trecem concret la beneficii 🙂

 1)   Întărește sistemul imunitar

 

Din punct de vedere biologic, fiecare dintre noi ne bazăm pe sistemul nostru imunitar pentru a detecta și a lupta împotriva agenților patogeni care cauzează boli, cum ar fi virușii, bacteriile și ciupercile. Atunci când rețeaua de celule, țesuturi, organe și proteine ​​care alcătuiesc sistemul imunitar nu funcționează eficient, devenim sensibile la boli și  infecții.

În plus față de bolile autoimune  grave, cancerul și bolile inflamatorii, alte probleme de sănătate comune, precum răceala, gripa, alergiile, eczemele și astmul sunt asociate cu deficiențe ale sistemului imunitar.  În timp ce un somn suficient și o dietă corespunzătoare au fost mult timp considerate recomandări științific susținute pentru stimularea sistemului imunitar, cercetările recente indică meditația ca un suport pentru îmbunătățirea funcțiilor sistemului imunitar.

Într-un amplu  studiu din 2016, doctorii David Black și George Slavich, de la Universitatea din California de Sud (USC)  respectiv de la Universitatea Los Angeles din LA(UCLA) au stabilit beneficiile pe care le are meditația asupra sistemului imunitar prin efectuarea unei meta-analize a tuturor studiilor existente pe acest subiect. In total, duo-ul a analizat rezultatele din 20 de studii  de control care au avut un total combinat de 1.602 de participanti.

Bazându-se pe cercetarea lor, medicii au reușit să raporteze în mod veridic că meditația a stimulat în mod natural sistemul imunitar al practicanților. In mod specific, meta-analiza ne spune ca practica meditației a redus markerii inflamației asociate cu scăderea funcționării sistemului imunitar, creșterea celulelor imunitare cunoscute sub numele de celule CD4 si a crescut activitatea unui cromozom cunoscut ca telomeraza care promovează stabilitatea sistemului imunitar.


2) Îmbunătățește calitatea somnului și ajută la tratarea insomniei

 

Într-o societate în care ne desfășurăm viața într-un ritm tot mai rapid, cu o sumă aparent nesfârșită de stimuli externi meniți să ne atragă atenția, numărul celor afectați de tulburări de somn este în creștere.  Atunci când nu dormi suficient, de obicei din cauza unei minți hiperactive, abilitatea ta de a funcționa eficient la locul de muncă și în activitățile sociale și de familie sunt compromise de sentimentele de letargie și de somnolență.

Din fericire, una dintre cele mai ușoare modalități de a-ți calma mintea și de a o pregăti pentru un somn bun este practica regulată a  oricărui tip de meditație. Astăzi, există o cantitate impresionantă de studii științifice care arată modul în care meditația îmbunătățește calitatea somnului și ajută la tratarea tulburărilor de somn, cum ar fi insomnia.

Studiile au arătat că, meditând chiar și doar 10 minute înainte și după muncă, persoanele se confruntă cu îmbunătățiri ale calității somnului, a duratei somnului și sunt mai capabile să se detașeze cu grijă de gândurile obsesive.  Potrivit dr. Michael J. Breus, psiholog clinic cunoscut ca Doctor Sleep, meditația zilnică poate îmbunătăți considerabil somnul prin faptul că elimină un factor principal care susține apariția insomniei și alte forme de afecțiuni de somn: imposibilitatea de a depăși gândurile legate de griji și probleme. 

 

3) Scade nivelul tensiunii arteriale

 

Unul dintre cele mai recunoscute beneficii biologice ale meditației este că, în mod natural, scade nivelul tensiunii arteriale al practicanților. Datorită acestui beneficiu natural al meditației și datorită faptului că sute de milioane de adulți din întreaga lume suferă de hipertensiune arterială, relațiile dintre practicile meditative și tensiunea arterială au atras atenția multor cercetători la nivel mondial.

Întrucât nivelurile ridicate ale tensiunii arteriale pot conduce la o serie de rezultate devastatoare și chiar la moarte, cum ar fi pierderea vederii, bolile renale, atacurile de cord și accidentele vasculare cerebrale, cardiologii încep să înțeleagă că meditația poate fi un instrument medical important.

În 2017, de exemplu, o echipă de cercetători de la Universitatea Clemson, condusă de Lu Shi și Liwei Chen, a efectuat o meta-analiză a tuturor studiilor publicate pe o perioadă de 35 de ani în care a fost cercetată relația dintre meditație și tensiunea arterială. În timp ce echipa a stabilit că numai 19 studii din sutele care au avut loc în timpul perioadei de timp au îndeplinit criteriile de eligibilitate, au ajuns la concluzia că meditația scade atât tensiunea arterială sistolică (SBP), cât și tensiunea arterială diastolică (DBP).

 

4) Ajută la tratarea durerii cronice

 

Unul dintre cele mai bine documentate beneficii fizice ale meditației este că practica ajută la gestionarea și tratamentul durerii cronice.

Practicile meditative nu pot elimina complet durerea cronică, însă ele pot reduce severitatea simptomelor. Analogia menționată anterior, predată de Buddha, exemplifică modul în care putem învăța să trăim cu disconfort fizic redus.

Jon Kabat-Zinn a început să cerceteze efectele meditației asupra reducerii durerii în programul său Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) la sfârșitul anilor 1970 și începutul anilor 80, urmat fiind de numeroși cercetători științifici care au continuat să furnizeze dovezi suplimentare pentru susținerea concluziilor sale.

Într-un experiment remarcabil din 2011, o echipă de cercetători de la Universitatea Wake Forest a provocat în timpul studiului dureri fizice unui grup de participanți înainte și după ce i-au învățat tehnici de meditație. Prin elaborarea studiului  care arată că procesele mentale pot schimba fenomenele senzoriale cum ar fi durerea, după măsurarea intensității durerii care apare în creier prin RMN si chestionarele participanților, echipa de cercetare condusă de Fadel Zeidan a reusit sa raporteze că participanții au înregistrat o reducere de aproape 40% din  intensitatea durerii după învățarea meditației.

5) Crește nivelul de energie

 

Epuizarea fizică afectează tot mai mult populația activă, și este una dintre sursele principale de stres și depresie.

Din fericire, pentru persoanele care doresc să-și mărească nivelul de vitalitate, cercetările demonstrează cum meditația ajută la creșterea nivelului de energie și scade senzațiile de oboseală și epuizare. Într-un astfel de studiu din 2013, o echipă de cercetători de la grupul medical Kaiser Permanente Medical condusă de Dr. Charles Elder a efectuat un studiu cu o serie de studenți cu probleme comportamentale, în cadrul școlar.

Un total de 40 de cadre didactice școlare secundare și membri ai personalului de sprijin la Școala Bennington din Vermont au fost repartizați la întâmplare fie unui grup căruia i s-a predat Meditația Transcendentală (TM), fie unui grup de control care a fost pus pe o listă de așteptare pentru același program. Cercetătorii au descoperit că, pe parcursul celor patru luni de intervenție, cei care au fost învățați TM au înregistrat scăderi drastice la nivelul de stres perceput și epuizare, în comparație cu grupul de control al listei de așteptare, la care nu s-au observat modificări de atitudine interioară.

hipnoza-spirituala
Shares
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Dacă vrei să inveți mai multe despre beneficiile meditației, atât la nivel fizic și psihic, cât și spiritual, te aștept cu drag la primul workshop de Hipnoză Spirituală pe care Asociația Română de Hipnoză îl organizează in weekend-ul 17-18 Noiembrie.

Programul detaliat al cursului îl găsești pe www.hipnozaspirituala.ro

 

 

 

0/5 (0 Reviews)