Durerea de cap este una dintre cele mai frecvente probleme de sănătate pe care medicii și alți profesioniști din domeniul sănătății le tratează în întreaga lume. Deși mulți oameni descriu toate durerile de cap moderate până la severe ca fiind “migrene”, există criterii specifice folosite pentru identificarea migrenei, tensiunii și a altor soiuri de cefalee mai puțin frecvente. În România, studiile arată că durerea de cap este cea mai frecventă formă de durere, afectând 83% dintre români.

Când simți o presiune puternică sau o durere de cap, poate fi dificil să îți dai seama dacă este o suferință obișnuită sau una severă. Diferențierea durerii de cap moderate de o migrenă și viceversa este însă foarte importantă, deoarece poate preveni intensificarea durerii cât și posibilitatea provocării altor complicații. Deci, cum poți face diferența între o durere de cap obișnuită și o migrenă?

Durere de cap

Durerile de cap cunoscute în termeni de specialitate ca “cefalee” sunt dureri neplăcute care pot provoca tensiune și presiune în zona capului. Durerea poate varia de la ușoară la severă și de obicei apare pe ambele părți ale capului. Unele zone specifice în care pot apărea dureri de cap sunt fruntea, tâmplele și zona cefei.

Cel mai comun tip de cefalee este  durerea de cap resimțită ca o tensiune. Declanșatoarele acestui tip de cefalee includ stresul, problemele musculare și anxietatea. De asemenea, specialiștii spun că acest tip de durere de datorează, în cele mai multe cazuri, stlului de viață și obiceiurilor nesănătoase.

Cefaleea poate fi și un rezultat al altor boli, mai mult sau mai puțin severe:

  • Răceală/gripă
  • Sinuzită
  • Alergii
  • Meningită, encefalită
  • Probleme cu articulațiile
  • Miopie (sau purtarea unor ochelari nepotriviți)

Durerile de cap pot apărea și în urma sevrajului la anumite substanțe (cofeină, tutun, droguri), dar și ca urmare a consumului de medicamente.

Aceste dureri de cap pot fi episodice sau cronice. Durerile de cap episodice pot să apară des sau chiar doar o dată la un interval de timp. Pot dura de la o jumătate de oră până la câteva ore. Durerile de cap cronice sunt mai consecvente. Acestea apar în mai multe zile din lună și pot dura chiar câteva zile la un moment dat. În aceste cazuri, este necesar un plan de gestionare a durerii.

Cefaleea sau durerea de cap “obișnuită” poate fi un simptom al unei migrene dacă:

  • depășește 4 ore si poate dura până la 72 de ore
  • se intensifică treptat (de la moderată la severă)
  • are caracter pulsatil sau trepidant
  • este unilaterală la 70% dintre persoane
  • este amplificată de un efort fizic minim, de rutină
  • se extinde de la zonele din jurul ochilor și din zona frontală spre regiunile temporo-parietale si occipitale si uneori poate cuprinde si zona umerilor.
  • cel mai frecvent senzațiile dureroase încep dimineața, după trezire.

Migrena

Deși mulți oameni folosesc termenul “migrenă” pentru a descrie orice durere de cap severă, migrena este rezultatul unor modificări fiziologice specifice care apar în creier și duc la durerea caracteristică și simptomele asociate unei migrene.

Migrena este o boală neurologică organică. O migrenă are loc atunci când un factor fiziologic determină vasodilatație la nivelul vaselor sanguine craniene, proces în urma căruia are loc eliberarea de serotonină.

Migrenele se simt sub forma unor dureri de cap intense sau severe și au simptome în plus față de durerea de cap obișnuită. Simptomele asociate cu migrenele includ:

  • greaţă
  • durere în spatele unui ochi sau ureche
  • durere în zona tâmplelor
  • posibilitatea de a vedea pete sau lumini intermitente
  • sensibilitate la lumină și / sau sunete
  • pierderea temporară a vederii
  • vărsături

Migrenele afectează de obicei doar o parte a capului. Cu toate acestea, sunt situații în care este posibil ca migrena să afecteze ambele părți ale capului. Alte diferențe între migrene .și durerile de cap comune includ calitatea durerii: o migrenă va provoca o durere intensă care va interfera și va influența activitățile zilnice.

Migrenele sunt, de obicei, împărțite în două categorii: migrenă cu aură și migrenă fără aură.

O “aură” se referă la senzațiile pe care o persoană le întâlnește înainte de a resimți migrena, și este resimțită de aproximativ 20% dintre suferinzi. Senzațiile apar de obicei cu 10 până la 30 de minute înainte de un atac. Acestea pot include:

  • alertă/ agitație mintală
  • probleme de percepție
  • dificultăți de vedere: lumini intermitente sau linii neobișnuite
  • senzație de furnicături sau amorțeală în față sau pe mâini
  • un simț neobișnuit al mirosului, gustului etc.

Unii pacienți care suferă de migrene pot simți simptome cu o zi sau două înainte de apariția migrenei reale. Cunoscuta ca faza “prodrom”, aceste semne subtile pot include:

  • constipație
  • stare depresivă
  • căscat frecvent
  • iritabilitate
  • rigiditate a gâtului
  • obiceiuri alimentare neobișnuite

5 diferențe între cefalee și migrene

Acum, că avem o mai bună înțelegere a ceea ce este durerea de cap și migrena, să analizăm din nou aceste șase aspecte diferite.

1.Intensitatea

În timp ce ambele prezintă o durere supărătoare, intensitatea unei migrene este mult mai mare decât cea a unei dureri de cap obișnuite. Durerea se simte ca și cum ar veni din interiorul craniului și este adesea însoțită de apăsare în tâmple sau durere în spatele ochilor.

2.Durata

Tensiunea și durerile de cap obișnuite se rezolvă de obicei în câteva ore. Migrena pot dura de la 4 la 72 de ore și chiar mai mult în cazurile severe.

3. Simptome

Migrenele vin cu o varietate de simptome în plus față de cefalee care pot include unele sau toate din următoarele:

  • Fotosensibilitate: Lumina este insuportabilă și intensifică durerea.
  • Sensibilitatea la mediu: La fel ca în cazul luminii, sunetele și mirosurile din mediul înconjurător pot intensifica durerea.
  • Amețeli: o migrenă poate provova tensiuni puternice, atât din punct de vedere mental cât și fizic.
  • Greață: Datorită amețelii sau fotosensibilității, greața și vărsăturile adesea însoțesc migrena.
  • Oboseală extremă: Migrena poate îngreuna somnul, iar lipsa somnului poate intensifica simptomele migrenei.
  • Locație: Migrena se simte, de obicei, doar pe o parte a capului.

4. Fazele unei migrene

Cei care suferă de migrenă vor observa, de asemenea, că spre deosebire de o durere de cap normală, simptomele unei migrene urmează anumite faze.

Faza 1: Faza prodromală servește ca avertisment că durerea este iminentă. Pacienții care suferă de migrene pot prezenta schimbări de dispoziție, letargie și o nevoie crescută de a merge la baie.

Faza 2: Aura nu este prezentă pentru toți cei care suferă de migrenă. O aură poate include diferite senzații neobișnuite, lumini strălucitoare în jurul unor figuri și forme sau linii ondulate. Acesta este un eveniment neurologic care poate apărea cu 20 până la 60 de minute înainte de durere.

Faza 3: Faza de atac este atunci când durerea atinge apogeul,

Faza 4: Faza finală este faza postdromă când durerea a încetinit. Suferinzii pot fi epuizați, dar se pot simți, de asemenea, ușurați.

5.  Cauze

Durerile ușoare de cap, în general, pot avea cauze ușor de urmărit. Tensiunea la nivelul capului poate fi cauzată de stres suplimentar sau de lipsa de somn. Durerile de cap pot fi și un rezultat al deshidratării.  În cazul migrenei însă pot interveni și alți factori Sex și schimbări hormonaleAlergiiIstoria familiei și geneticăLeziuni ale nervilorCauze de mediu

Exercițiu pentru controlul durerii 

  1. Identifică locul exact unde este durerea. Exact locul, la milimetru.
  2. Ce culoare are?
  3. Ce formă și dimensiune?
  4. Cum se mișcă sau în ce sens?

Începe apoi să modifici fiecare dintre aceste elemente și astfel modifici senzația, pas cu pas. Începi cu culoarea, apoi forma și dimensiunea, apoi sensul și viteza de mișcare.

Asociația Română de Hipnoză îi aduce pentru prima oară în România pe Freddy și Anthony Jacquin, tată și fiu, doi dintre cei mai renumiți hipnoterapeuți din Europa. Freddy Jacquin este recunoscut la nivel mondial pentru crearea Tehnicii Săgeata, una dintre cele mai eficiente tehnici care se folosește de puterea minții pentru a controla și elimina durerea, fie ea fizică sau emoțională. 

Trainingul se desfășoară în weekend-ul 21-22 Aprilie 2018, în București.

Dezvoltată inițial  ca mijloc de a oferi o ușurare rapidă celor care suferă de afecțiuni cronice, Săgeata s-a dovedit a fi o tehnică minunată de eliberare a durerii. Poate fi folosită eficient nu numai pentru a înlătura durerea fizică, ci și pentru a provoca schimbarea într-o varietate de probleme emoționale și psihologice.

Acest curs îți va oferi o înțelegere clară  cât și tehnici practice prin care poți obține sau facilita o reducere semnificativă a durerilor cronice. După ce vei înțelege acest lucru, vei învăța cum să aplici această abordare la o varietate de alte probleme.

Chiar dacă ești începător și nu ai lucrat încă cu hipnoza,  nu este un dezavantaj; tehnicile sunt ușor de învățat și de aplicat. Nu este necesar să fii hipnoterapeut sau practicant în domeniul psihologiei, pentru a învăța și aplica tehnicile. Este suficient să ai ambiția de a învăța cum să reușești să-ți controlezi și depășești durerea, fie ea fizică, psihică sau emoțională.

Pentru detalii și înscriere: www.hipnoza.ro/sageata

Dacă ți-a plăcut, poți chiar să te abonezi la newsletter! Chestia aia de mai jos unde bagi datele tale si apoi dai click pe butonul roșu pe care scrie ‘Mă Abonez’!

PS: Spread the Dragostea! Dă și altora să citească, distribuie mai departe!