Durere. Cu siguranță poți asocia aproape instant cuvântul cu senzația pe care o cunoști. Experiența durerii este însă diferită pentru toată lumea și există diferite modalități de a simți și descrie durerea.

Durerea este esențială vieții. Durerea apare atunci când ceva dăunează corpului, minții sau sufletului, provocând un sentiment incomod sau neplăcut.

Ce este Durerea?

Asociația Internatională pentru Studiul Durerii are o definiție care este folosită la scară largă si care spune că: “Durerea este o experiență senzorială și emoțională neplăcută asociată cu afectarea potențială sau actuală a țesuturilor sau este descrisă în termenii unor astfel de leziuni“. In diagnosticul medical, durerea este privită ca un simptom al unei afecțiuni prezente. Mecanismul durerii este compus din mai multe elemente. Durerea implică o interacțiune complexă între nervii specializați, măduva spinării și creierul tău.

Durerea joacă un rol esențial în vietile oamenilor. Ea are scopul de a ne proteja de un eventual pericol, prin faptul ca ne face sa asociem anumite acțiuni daunatoare cu o senzație de durere. Si tot durerea e cea care ne dă un semnal de alarmă, ne “informează” în legatură cu bolile pe care le-am putea avea.

Totodata, durerea poate produce o reacție emoțională, nu doar una fizica. Unele dureri pot fi cauzate de depresie sau de o supărare cauzată de decesul cuiva drag, dar aceste dureri nu sunt ușor de măsurat sau de clasificat. Pe de alta parte, absența durerii (nu cea dată de o reacție emoțională) poate încuraja alegerile pe care le facem. De exemplu, ești mai înclinat să alegi o farfurie care nu este fierbinte decât una care știi că te frige.

Cum se produce Durerea?

Durerea este simțită atunci când nervii speciali care detectează leziunea țesuturilor trimit semnale pentru a transmite informații despre leziune de-a lungul măduvei spinării la creier. Acești nervi sunt cunoscuți ca nociceptori.

Creierul decide apoi ce să facă cu durerea. De exemplu, dacă atingi o suprafață fierbinte, un mesaj va călători printr-un arc reflex în măduva spinării și va provoca o contracție imediată a mușchilor. Această contracție te face să ridici mâna de pe suprafața fierbinte. Acest lucru se întâmplă atât de repede încât mesajul nu ajunge până la creier. Cu toate acestea, mesajul de durere va ajunge până la creier. Odată ajuns acolo, va provoca o senzație neplăcută în corp. Modul în care creierul unui individ interpretează aceste semnale și eficiența canalului de comunicare între nociceptor și creier dictează modul în care oamenii simt durerea.

Creierul poate, de asemenea, să elibereze substanțe chimice bune, cum ar fi dopamina, pentru a contracara efectele neplăcute ale durerii.

Așadar, Durerea este o experiență complexă care pornește din creier. Fiecare senzație dureroasă este legată 100% de creier

managementul durerii
Shares
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Tipuri de durere

Doua dintre cele mai intalnite tipuri de durere sunt cea cronica si cea acuta. Durerea poate fi pe termen scurt (acuta) sau pe termen lung (cronica).

Durerea acută și cea cronică sunt fațete diferite ale aceluiași fenomen. Durerea acută este provocată de o boală sau leziune specifică, servește unui scop biologic util, este asociată cu semnale fizice clare ale sistemului nervos simpatic și este auto-limitată. Durerea cronică, în contrast, poate fi considerată o boală. Este durerea care depășește timpul normal de vindecare, mai ales dacă este asociată cu o boală. Durerea cronică poate să apară în urma unor stări psihologice și nu servește scopului biologic.

Durerea acută este răspunsul normal al organismului când este “atacat”, cum ar fi o tăietură, o infecție sau alte leziuni fizice. Acest tip de durere apare de obicei rapid și deseori dispare în nu mai mult de câteva săptămâni sau luni, dacă este tratat corespunzător. Durerea acută poate deveni cronică atunci când cauza este dificil de tratat.

Durerea acută dispare atunci când nu mai există o cauză fundamentală a durerii. Cauzele durerii acute includ:

Intervenție chirurgicală
Oase rupte
Lucrări dentare
Arsuri sau tăieturi
Munca și nașterea

După ce durerea acută dispare, o persoană își poate continua viața normal.

Mecanismul de “luptă sau de fugi” al organismului este declanșat de durerea acută, adesea rezultând bătăi mai rapide ale inimii și o respirație rapidă.

Există diferite tipuri de dureri acute:

  • Durerea somatică este o durere superficială simțită pe piele sau pe țesuturile moi, uneori chiar sub piele.
  • Durerea viscerală apare la organele interne și din căptușelile din corp.

Durerea cronică este durerea care durează de obicei mai mult de șase luni. Acest tip de durere poate continua chiar și după ce rana sau boala care a cauzat-o s-a vindecat. Semnalele de durere rămân active în sistemul nervos timp de săptămâni, luni sau ani.

Durerea cronică poate să includă:
Durere de cap
Artrită
Cancer
Dureri de spate etc.

Persoanele care suferă de dureri cronice pot avea efecte fizice stresante asupra corpului. Acestea includ mușchi tensionați, capacitate limitată de a se deplasa, lipsă de energie și modificarea apetitului. Efectele emoționale ale durerii cronice includ depresia, furia, anxietatea.

Durerea somatică

Este o durere care prezintă adesea simptome acute, care implică organismul și își are originea în organism, fără a implica sistemul nervos. Se face distincția între durerea somatică propriu-zisă, respectiv excitarea senzorilor de durere situaţi la nivelul pielii, mușchilor, articulaţiilor şi oaselor, şi durerea somatică viscerală, respectiv durerea care ia naştere la nivelul organelor interne. În ambele cazuri stimulul dureros este acut. De obicei, aceasta poate fi controlată cu anti-inflamatoare și analgezice.

Durerea psihosomatică

În cazul durerii psihosomatice, durerea fizică este întotdeauna însoțită de o componentă emoțională care multiplică de multe ori efectele până când aceasta devine de nesuportat sau, dimpotrivă, reușește să o calmeze până la dispariţia completă. De ce se întâmplă acest lucru nu este încă complet clar. Potrivit oamenilor de știință, durerea ar stimula individul să îndeplinească acte de „luptă sau fugi” pentru a se conserva. Sunt în continuare dificil de clasificat „categoriile” emoționale aferente durerii. Fiecare individ în parte trăiește durerea într-un mod foarte personal, din cauza mai multor variabile.

managementul durerii 2
Shares
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Managementul durerii

Dacă ai dureri în mod regulat, este important să iei în considerare gestionarea durerii cronice. Deși cei mai mulți oameni atunci când se confruntă cu dureri puternice sunt tentați să stea în pat și să nu se miște, în cele mai multe cazuri acest lucru face ca lucrurile să se înrăutățească. Inactivitatea nu face altceva decât să determine corpul să-și piardă puterea. Acest lucru îți va afecta somnul și starea de spirit.

Dacă ești în stare, încearcă să rămâi cât mai mobil posibil. Exercițiul ușor poate funcționa ca o formă naturală de ameliorare a durerii. Caută ceva care nu va pune prea multă presiune asupra corpului tău., cum ar fi:

  • Mersul pe jos
  • Yoga
  • Înot

Uneori, doar trezirea și activarea sunt suficiente. Ascultă-ți corpul și nu exersa mai mult decât este cazul. Dacă ești atent vei observa care este limita pe care corpul tău o poate atinge.

De multe ori, cei care suferă de afecțiuni cronice necesită o formă de terapie fizică – fizioterapie, kinetoterapie etc.. Acest lucru este efectuat de profesioniști din domeniul medical, ca parte a planului de tratament. Fizioterapia implică în general exerciții de întindere, manipulare și alte exerciții de ușurare a durerii.

6 sfaturi pentru a trăi cu dureri cronice

  1. Învață tehnici de respirația profundă care te pot ajuta să te relaxezi, ceea ce poate ușura durerea.
  2. Este important să reduci stresul. Stresul intensifică durerea cronică. Sentimente negative cum ar fi depresia, anxietatea, stresul și furia pot crește sensibilitatea organismului la durere. Învățând să preiei controlul asupra stresului, poți găsi o ușurare a durerii cronice.
  3. Fă mișcare. Endorfinele eliberate de creier în timpul exercițiilor fizice pot ajuta la reducerea durerii cronice.
  4. Nu fuma. Fumatul afectează circulația sângelui și poate crește senzația durerii.
  5. Alege o dietă sănătoasă, echilibrată dacă te confrunți cu dureri cronice.
  6. Găsește modalități de a-ți distrage atenția de la durere. Cu cât te gândești mai mult la durere, cu atât îi crești puterea. În schimb, alege activități care îți plac și pe care te poți concentra cu ușurință.

Un alt aspect important al managementului durerii implică importanța legăturii dintre corp și minte.

Shares
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn

Hipnoză pentru controlul durerii

Formele de terapie care abordează legătura dintre minte și corp sunt adesea recomandate persoanelor care se confruntă cu dureri pe termen lung. Stresul și anxietatea sunt reacții adverse frecvente ale durerii și chiar pot face senzația durerii să se intensifice. Modul în care mintea reacționează la durere se leagă și de percepția senzațiilor fizice.

Ajutorul necesar pentru a reduce stresul și pentru a schimba modelele de gândire legate de durere poate, prin urmare, să facă o diferență uriașă în percepția durerii. Pentru aceasta, tot mai mulți oameni optează pentru hipnoterapie.

Mai degrabă decât să te convingă că durerea nu există, hipnoza pentru gestionarea durerii presupune să gestionezi orice teamă și anxietate pe care le-ai putea avea în legătură cu durerea ta. De asemenea, ajută la reducerea stresului și relaxarea sistemului nervos pentru a-l ajuta să devină mai puțin reactiv la durere. Hipnoza durerii îți reorientează mintea departe de durere și te ajută să te focusezi pe ceva mai plăcut.

O meta-analiză efectuată în anul 2000 ce cuprinde 18 studii publicate de psihologii dr. Guy Montgomery, dr. Katherine DuHamel și dr. William Redd, a arătat că 75% dintre participanții clinici și experimentali cu diferite tipuri de durere au obținut substanțial ameliorarea durerii din tehnicile hipnotice. Astfel, este posibil ca hipnoza să fie eficientă pentru majoritatea persoanelor care suferă de diverse forme de durere, cu posibila excepție a unei minorități de pacienți care sunt rezistenți la intervenții hipnotice. De asemenea, studiile indică faptul că strategiile hipnotice sunt echivalente sau mai eficace decât alte tratamente pentru durerea acută și cronică și sunt susceptibile de a economisi atât bani cât și timp pentru pacienți și medici. Dovezile sugerează că hipnoza ar putea fi considerată un standard de tratament, cu excepția cazului în care persoana nu reușește să răspundă la aceasta sau prezintă o puternică opoziție împotriva acesteia.

În cazul unor dureri cronice sau durerilor acute persistente, cel mai potrivit lucru pe care îl poți face dacă îți dorești să integrezi hipnoza în tratamentul tău este să apelezi la un ajutor specializat sau să înveți să folosești autohipnoza pentru a lucra cu durerea care te apasă.

În cazul durerilor acute ușoare, poți încerca una din următoarele tehnici:

Stabilește un spațiu de siguranță. Acesta poate fi orice spațiu, real sau imaginar în care te simți în siguranță și protejat. Dacă nu ai un astfel de loc prin amintirile tale, atunci încearcă să îți construiești unul folosindu-te de imaginație și vizualizare. Creează imaginea spațiului ales cât mai detaliat: ești acolo, percepi sunetele, imaginile și trăirile acelui spațiu. Vei putea accesa acest spațiu de fiecare dată când te afli într-o stare de disconfort.

Dacă ai o durere specifică, într-un anumit loc, atunci această tehnică este foarte eficientă:

Folosește imaginea unei găleți pline cu nurofen sau a unei găleți cu apă rece ca gheața lângă tine. Imaginează-ți că pui mâna în găleata cu apă rece iar drept urmare, conștient sau inconștient, mâna ta va deveni tot mai amorțită. Odată ce a atins nivelul de amorțeală dorit, poți să atingi cu acea mână orice parte a corpului pe care dorești să o amorțești/anesteziezi și vei putea să transferi senzația din palmă în corp.

Hipnoza este eficientă pentru orice tip de durere, putând fi folosită cu succes atât pentru dureri acute, temporare, punctuale cât și pentru rezolvarea unor dureri cronice care te pot însoți de ani de zile. Sunt numeroase tehnici care pot fi folosite în ambele cazuri.

La Trainingul Profesional de Hipnoză oferit de Asociația Română de Hipnoză ai posibilitatea de a învăța numeroase tehnici de lucru cu mintea pentru a depăși orice tip de durere, fie ea acută sau cronică. Aceste tehnici pot fi folosite atât pentru auto-controlul durerii sau pentru a-i ajuta pe cei din jur să depășească momente de durere acută sau probleme care îi însoțesc de luni sau ani întregi.

Descoperă mai multe despre următorul Training Profesional de Hipnoză AICI.

Dacă ți-a plăcut, poți chiar să te abonezi la newsletter! Chestia aia de mai jos unde bagi datele tale si apoi dai click pe butonul roșu pe care scrie ‘Mă Abonez’!

PS: Spread the Dragostea! Dă și altora să citească, distribuie mai departe!