Ideea că unii oameni văd mai multe posibilități decât alții este conceptul cheie al creativității. Studiile arată că oamenii creativi văd lumea diferit, nu doar la figurat, ci și la propriu.

Gândirea divergentă și deschiderea spre experiență

Creativitatea unei persoane se măsoară de obicei folosind exerciții de gândire divergentă de tipul “Gândește-te la cât mai multe posibile întrebuințări ale unei cărămizi”. Persoanele care obțin rezultate bune la acest tip de exerciții sunt considerate creative pentru că ele pot găsi cu ușurință întrebuințări multiple și foarte diverse, pentru ei o cărămidă nu este folosită doar pentru a construi un zid ci poate la fel de bine să fie o săpunieră sau o piesă de mobilier dintr-o căsuță de păpuși.

Creativitatea este văzută de psihologi ca o deschidere la experiențe noi, o curiozitate în a explora atât lumea externă cât și universul interior. Aspectul personalității noastre care ne alimentează creativitatea este deschiderea noastră spre experiență (una dintre cele 5 trăsături majore ale personalității conform modelului Big Five, alături de conștiinciozitate,extraversie, neuroticism și agreabilitate)

Gândirea divergentă este tipul de gândire asociat creativității, în opoziție cu gândirea convergentă care este mai analitică și riguroasă. Gândirea convergentă ne ajută în special să evaluăm un set de idei sau de informații și să alegem cea mai bună soluție, acest lucru presupunând un tip de raționament.

Lumea ARATĂ diferit pentru oamenii creativi

Luke Smillie și Anna Antinori de la departamentul de psihologie al Universității din Melbourne au făcut un studiu în care le-au arătat participanților 2 culori diferite, verde și roșu, una pentru fiecare ochi (ochiul drept vedea roșu de exemplu iar cel stâng verde).

Ei și-au propus să vadă cum se comportă creierul atunci când este confruntat cu informații vizuale contradictorii. Răspunsul depinde de nivelul de creativitate al fiecăruia.

Creierul persoanelor mai puțin creative alternează între cele 2 imagini intermitent în timp ce oamenii creativi văd o combinație între cele 2 culori pentru că sunt obișnuiți să se descurce cu contradicția și confuzia.

Cercetătorii concluzionează: “Descoperirile noastre sugerează că tendințele creative ale oamenilor deschiși se extind până la percepția vizuală de bază. Persoanele deschise pot avea experiențe vizuale diferite față de majoritatea oamenilor.”

Experiment practic

Înainte să citești rândurile de mai jos îți propun un mic exercițiu. Urmărește video-ul și numără de câte ori își pasează între ei mingea jucătorii îmbrăcați în alb.

Ai reușit să numeri cele 15 pase? Ai observat ceva ciudat? Dacă nu ai văzut gorila e ok, jumătate dintre cele 192 de persoane care au participant la experimentul original din 1999 condus de psihologii Daniel Simons și Christopher Chabrisi nu au văzut-o. Explicația este că mulți oameni nu observă lucruri evidente din fața lor dacă se concentrează pe un element anume din câmpul lor vizual.

Acesta este un fenomen de percepție cunoscut sub numele de orbire perceptivă și reprezintă eșecul de a observa un obiect complet vizibil dar neașteptat pentru că atenția este focusată pe un alt lucru, eveniment sau obiect.

Un studiu recent a încercat să înțeleagă de ce unii oameni au experimentat orbirea perceptivă în timp ce alții nu. Rezultatele studiului arată că depinde de personalitatea fiecăruia și că oamenii deschiși cel mai probabil vor vedea gorila din video.

În cazul în care nu ai văzut gorila și nu ești o persoană deschisă nu trebuie să te îngrijorezi, creativitatea ta poate fi îmbunătățită și poți ajunge să ai o viziune mult mai cuprinzătoare.

Personalitatea noastră este maleabilă și studiile demonstrează că training-ul cognitiv ne poate crește deschiderea spre experiență. Jocurile de cuvinte, Sudoku sau alte exerciții pentru minte sunt o idee excelentă.

Această trăsătură se poate cultiva și prin călătorii, studiile efectuate pe studenții din străinătate confirmă că atunci când călătorim orizonturile noastre se lărgesc și mintea noastră capătă noi perspective, lucru extrem de benefic pentru dezvoltarea noastră.

Citat creativitate

Dacă ți-a plăcut, poți chiar să te abonezi la newsletter! Chestia aia de mai jos unde bagi datele tale și apoi dai click pe butonul roșu pe care scrie ‘Mă Abonez’!

PS: Spread the Dragostea! Dă și altora să citească, distribuie mai departe!