Tulburarea obsesiv-compulsivă este una dintre cele mai frecvent întâlnite forme de anxietate, afectând aproximativ 2-3% din populație.

Tulburarea obsesiv-compulsivă (TOC) este o nevroză care afectează persoanele de toate vârstele și mediile de viață și apare atunci când o persoană este prinsă într-un ciclu de obsesii și compulsii. Obsesiile sunt gânduri nedorite, intruzive, imagini care provoacă sau declanșează sentimente extrem de dureroase. Compulsiile sunt comportamentele în care un individ se angajează să încerce să scape de obsesii și / sau să-și reducă suferința.

Cei mai mulți dintre oameni au gânduri obsesive și / sau comportamente compulsive în diverse momente din viața lor, dar asta nu înseamnă că toți avem “TOC”. Pentru a se considera că suferi de tulburare obsesiv-compulsivă, acest ciclu de obsesii și compulsii trebuie să fie unul extrem, să îți consume foarte mult  timp și să împiedice activitățile importante pe care le ai de făcut.

Obsesiile

Obsesiile sunt gânduri, imagini sau impulsuri care apar de multe ori și sunt în afara controlului. Persoanele cu TOC nu doresc să aibă aceste gânduri, incearcă să le respingă și le consider deranjante. În majoritatea cazurilor, persoanele cu TOC înțeleg, conștientizează că aceste gânduri nu au nici un sens. Obsesiile sunt, de obicei, însoțite de sentimente intense și inconfortabile, cum ar fi teama, dezgustul, îndoiala sau sentimentul că lucrurile trebuie făcute într-un mod care este “corect”. În contextul TOC, obsesiile consumă mult timp și intră în activitățile cotidiene . Această ultimă parte este extrem de importantă pentru a ține cont de faptul că, în parte, determină dacă cineva are TOC- o tulburare psihologică – și nu o trăsătură obsesivă de personalitate.

Câteva exemple de obsesii:

  • teama de a se răni pe ei înșiși sau pe alții (deliberați sau accidentali)
  • teama de a fi “contaminat” cu germeni / bacterii
  • dorința de simetrie

Compulsiile

Compulsiile sunt a doua parte a tulburării obsesive compulsive. Acestea sunt comportamente repetitive sau gânduri pe care o persoană le folosește cu intenția de a neutraliza, de a contracara sau de a face ca obsesiile să dispară. Persoanele cu TOC realizează că este doar o soluție temporară, dar fără o modalitate mai bună de a face față se bazează pe constrângere ca o evadare temporară. Compulsiile pot include și evitarea situațiilor care declanșează obsesiile. Compulsiile consumă, de asemenea, mult timp și împiedică activitățile cotidiene.

Similar cu obsesiile, nu toate comportamentele repetitive sau “ritualurile” sunt constrângeri. Trebuie să te uitați la funcția și contextul comportamentului. De exemplu, rutina de somn, practicile religioase și deprinderea unei noi aptitudini implică un anumit nivel de repetare a unei activități, dar este, de obicei, o parte pozitivă și funcțională a vieții de zi cu zi. Comportamentul depind de context. În TOC, comportamentul compulsiv se face cu intenția de a încerca să scape sau să reducă anxietatea sau prezența obsesiilor.

Câteva exemple de compulsii:

  • Curățenia pentru a reduce teama că germenii, murdăria sau substanțele chimice îi vor “contamina”. Sunt oameni care petrec ore spălându-se sau făcând curățenie în spațiul lor.
  • Repetarea pentru a depăși anxietatea. Unii oameni rostesc un nume sau o frază sau repetă un comportament de mai multe ori pentru a se proteja împotriva unei suferințe sau unei temeri puternice.
  • Verificarea excesivă. De exemplu, de teamă că au uitat să închidă ușa sau să oprească aragazul, unii oameni dezvoltă ritualuri de verificare. Unii oameni se întorc în mod repetat să verifice dacă au încuiat ușa.
  • Aranjarea excesivă pentru reducerea disconfortului. Sunt oameni care preferă să pună obiecte, cum ar fi cărțile într-o anumită ordine, sau să aranjeze obiectele de uz casnic “la fel” sau în mod simetric.

Semne și simptome

Gânduri

  • Sunt responsabil pentru acel accident?
  • Și dacă mă îmbolnăvesc?
  • Dacă nu primesc un 10 la examen, viitorul meu este ruinat.
  • Dacă sunt bolnavă, dar nu știu asta și apoi le fac rău celor din jurul meu când îi ating?
  • Nu pot să stau fără să știu asta!

Stări fiziologice

  • Dureri de stomac
  • Ameţeală
  • Bătăi puternice de inimă
  • Respirație superficială
  • Dureri de cap
  • Tensiunea musculară
  • Dificultăți de respirație
  • Senzație de decorporalziare

Emoţii:

  • Anxietate
  • Griji
  • Frică
  • Tristeţe
  • Furie
  • Rușine
  • Vinovăţie

Comportamente:

  • Verificarea dacă cei din jur s-au spălat pe mâini înainte de masă
  • Spălarea excesivă a mâinilor și corpului
  • Repetarea anumitor fraze

Situații comune și zone afectate

  • Performanța școlară
  • Performanța sportivă
  • Activități de recreere
  • Punctualitate
  • Organizare și concentrare
  • Relațiile sociale
  • Igienă personală

Tratarea Tulburărilor Obsesiv-Compulsive

Alegerea unui tratament pentru TOC depinde de mai mulți factori, printre care:

  • Ce a funcționat în trecut
  • Atitudinea față de medicație
  • Motivația de a fi supus prevenirii răspunsului la expunere
  • Gravitatea simptomelor
  • Prezența altor tulburări, cum ar fi depresia

În general, majoritatea tipurilor de TOC răspund la psihoterapie, combinație de terapie cognitiv comportamentală și prevenirea răspunsului la expunere și medicație.

Nu există o “remediere rapidă” pentru condițiile TOC și nu există nici o garanție că o anumită abordare va funcționa.

Pentru cei care nu sunt toleranți cu ideea de medicamentație sau își doresc rezultate mult mai rapide, hipnoterapie este una dintre cele mai bune soluții pentru tratarea TOC.

Simptomele TOC sunt adesea exacerbate în timpul unor stări de anxietate ridicată. O parte din planul de tratament ar trebui să includă, prin urmare, tehnici de reducere a stresului / anxietății. Aceasta este o zonă în care hipnoterapia poate fi deosebit de utilă.

Un hipnoterapeut te poate învăța tehnici de autohipnoză pentru a te ajuta să gestionezi stresul și anxietatea sau poate lucra cu tine pentru a înlătura cauzele anxietății.Hipnoterapia poate fi utilă pentru TOC – fie că doreștă să o folosești pentru a  depăși tulburărarea în sine, fie pentru a ajuta la reducerea stresului și a anxietății.ă

Dacă ai în vedere hipnoterapia și în prezent deja urmezi un  tratament psihologic (cum ar fi CBT), poți să folosești hipnoza ca terapie alternativă. Hipnioza nu întră în conflict conflict și nu se suprapune cu nicio altă formă de terapie.

De ce funcționează hipnoterapia? Pentru că lucrează cu mintea subconștientă, cea care ne conduce majoritatea comportamentelor și atitudinilor.

Prin urmare, hipnoterapia poate aduce o schimbare în modelele de gândire prin lucrul la un nivel mai profund. Scopul este să îți schimbi modul de gândire pentru a îți oferi control asupra TOC și a reduce simptomele de anxietate.

Pe lângă susținerea în acest mod, hipnoterapia pentru TOC poate fi o metodă utilă pentru a învăța tehnicile de relaxare și autohipnoza.

Hipnoterapia este o abordare sigură și naturală în care tot mai mulți oameni își găsesc  ajutor. Atunci când este folosită ca terapie complementară pentru a sprijini alte forme de terapie, poate fi un instrument util care ajută la depășirea preocupărilor legate de sănătatea mintală, cum ar fi TOC.


Dacă vrei să afli mai multe despre cum funcționează hipnoza, despre cum funcționează mintea, despre diferitele metode de inducere a stării de transă, despre cum să lucrezi cu copii, cu adulți, despre cum poți folosi hipnoza în controlul și managementul durerii și multe multe altele, te invit atunci la următorul Training Profesional de Hipnoză.

Pentru a te înscrie la următorul Training Profesional de Hipnoză precum și pentru a vedea mai multe detalii și programul pe zile dă click AICI.